PL-01 Concept
PL-01 to polski projekt czołgu wsparcia bezpośredniego wyróżniający się potężnym uzbrojeniem w bezzałogowej wieży, modułowym pancerzem ceramicznym i imponującej mobilności. Pojazd jest naszpikowany nowoczesną technologią, która jest w stanie uczynić PL-01 dosłownie niewidzialnym dla radarów i kamer termowizyjnych, dzięki materiałowi pochłaniającemu fale radiowe w połączeniu z powłoką termoizolacyjną i systemowi chłodzenia spalin. Czołg został zaprojektowany jako wóz wsparcia, ale to nie znaczy, że jest mniej groźny od czołgu podstawowego, takiego jak Challenger 2 lub M1A3 Abrams. Dzięki swojej niewidzialności termicznej nie są w stanie go trafić pociski rakietowe kierowane cieplnie, a prędkość maksymalna 70 km/h pozwala zająć pozycje strategiczne wcześniej, niż większość obecnych maszyn. Kolejnym atutem PL-01 jest system dzienno-nocnej obserwacji, który pozwala na działanie w dowolnej porze dnia. Wracając do maskowania, PL-01 jest wyposażony w wyrzutnie granatów dymnych wokół wieży, który może zamaskować nie tylko PL-01, ale i sojusznicze siły. Kolejną zaletą naszego 35 tonowego dzieła sztuki pancernej jest modułowy, wielowarstwowy pancerz ceramiczny, który zapewnia doskonałą ochronę przed pociskami HEAT (kumulacyjne), HESH (odkształcalne) i działek automatycznych. Innym ważnym elementem defensywy pojazdu jest zdalnie sterowane działko przeciwlotnicze, które w połączeniu z systemem obserwacji wokół pojazdu stanowi nieprzebytą barierę dla wrogich samolotów szturmowych i pocisków rakietowych. Skoro jesteśmy przy uzbrojeniu skupmy się na jego najważniejszym elemencie, czyli gładkolufowej armacie 120mm zdolnej do miotania klasycznych pocisków i rakiet kierowanych. Dzięki bezzałogowej wieży można było zamontować mechanizm ładujący, co zapewnia świetną szybkostrzelność 6 strzałów na minutę. Dodatkowe uzbrojenie stanowi działko przeciwlotnicze 7,62mm na dachu, które można zamienić na granatnik automatyczny 40mm z zapasem 400 granatów i karabin maszynowy 7,62mm sprzężony z działem głównym z zapasem 1000 pocisków. Jako, że pojazd jest wozem wsparcia, przedział bojowy z tyłu może pomieścić 4 żołnierzy i przewieść ich na pole walki. Załogę pojazdu stanowią 3 osoby. Hydropneumatyczna trakcja gąsienicowa i potężny silnik o mocy 940 KM pozwala na podjazdy o kącie 30 stopni do poziomu i zapewnia świetne właściwości jezdne i terenowe. Pojazd został zaprojektowany jako makieta w 2013 roku podczas targów w Gliwicach. Według projektantów prototyp pojazdu miał być gotowy w 2016 roku, a produkcja seryjna miała ruszyć w 2018. Projekt został zaniechany przez zbyt wysokie koszty produkcji.